tirsdag 10. februar 2009

Pink Floyd - Another Brick in The Wall (Part II)



Jeg har valgt å ta for meg musikkvideoen ” Another Brick in the Wall (Part II)” av Pink Floyd. Mange mener gruppen har laget sin egen sjanger opp igjennom tidene, men hvis musikken absolutt skal knyttes under en sjanger, må det bli rock.


Grunnen til at jeg valgte denne videoen er fordi jeg for en stund siden kom over min fars gamle LP samling. Blant alle LP’ene fant jeg dobbelt albumet ”The Wall”, som Pink Floyd kom ut med i 1979, regissert av Alan Parker. Jeg ble interessert i musikkvideoen fordi jeg har hørt en del på gruppen fra før, men hovedsakelig startet det med bildet på LP coveret ”The Wall”. Coveret i likhet med musikkvideoen skiller seg ut fra andre kassetter, LP’er, CD’er og selvsagt musikkvideoer.




Videoen tar for seg møte mellom de unge og voksne i samfunnet, noe Pink Floyd er kjent for. Nettopp å tiltrekke seg folk i alle aldre. På coveret er tegnet en murvegg i en hvit bakgrunn med skriften ”Pink Floyd – The Wall” – altså veldig enkelt, men uvanlig.





Ingen av medlemmene i Pink Floyd er med i musikkvideoen, derimot handler teksten om den lille gutten Pink, som går på skole på slutten av 70-tallet. Måten han blir påvirker av lærernes strenge regime, og andre mennesker rundt han som vil ha han til å kunne komme ut av skolen så normal og flink som mulig. Det fremstilles som at det å være uvanlig, ”ikke er noe lærere vil ha noe av”. Til slutt blir gutten Pink og de andre elevene helt frustrert og klarer ikke å styre seg selv.


Det skal være en protest mot lærere. Pink Floyd mener at alle lærere vil at alle elever skal gå ut av skolen som helt like, og med samme syn på forskjellige saker i samfunnet. Dette budskapet fra Pink Floyd kommer tydelig ut når de sier ” "Hey teacher! Leave them kids alone".
Videoen er fortellende, men mange ser også på den som en ”konsertvideo” fordi Pink Floyd opptrådte live med en vegg rundt seg. De startet med å spille helt innestengt av mange klosser som skulle forestille mursteiner. Etter hvert ble flere og flere klosser fjernet, og da sangen var ferdig, sto de igjen uten en eneste kloss. Dette refererer til sangen, hvor de sier ”All in all it's just a another brick in the wall”.




Sangen ble spilt på kanalen ”MTV” (Music Televison). Det helt nye med musikkvideoene som ble spilt på MTV, var at de hadde korte klipp, lyseffekter med mer. Det var spesielt sangen ”Money for Nothing” av Dire Straits som var det første eksempelet på denne måten å filme en musikkvideo på. I motsetning til de gamle musikkvideoene, med lange klipp og få vinkler, var det nå korte klipp og forskjellige effekter.



Til slutt vil jeg konkludere med at Pink Floyd er og var et meget samfunnsengasjert band, hvor de i denne sangen refererer til lærere med å la barna være i fred, eller ”Hey” Teachers! Leave them kids alone” som Pink Floyd ville sagt.
Her er en link til videoen

Ingen kommentarer: