onsdag 4. februar 2009

Lyrikk - Å tenke en tanke




Hva er egentlig lyrikk?

Ordet lyrikk kommer fra det greske ordet lyra, og var opprinnelig dikt som ble lest samtidig som det ble spilt musikk fra strenginstrumentet lyre. Lyrikk er en av hovedsjangerne innenfor skjønnlitteraturen.





Lyrikk har med dikting å gjøre, men for at man skal kunne kalle noe lyrikk må de oppfylle noen krav. Lyrikk skal handle om følelser og stemninger. Det er ikke uvanelig å bruke rim og rytme som et virkemiddel i lyriske tekster, noe man kan kalle musikalske virkemidler. I likhet med noveller, skal tekstene være korte og konsentrerte, målet er å få formidlet mye på en kortfattet måte. Leseren skal kunne tenkte over teksten når han har lest den, og gjerne lære noe viktig om livet. Lyriske tekster tar ofte for seg ”de store spørsmålene i livet”, hva lever vi for og hva skal vi gjøre for å ha et meningsfullt liv.
Jeg valgte diktet ”Dressur” av Lars Saabye Christensen som jeg fant på et diskusjonsforum. Grunnen til at jeg valgte nettopp dette diktet, var fordi jeg selv har hund, og da jeg leste diktet, tenkte jeg på hvor urettferdig vi mennesker behandler dyr i motsetning til oss selv.
DRESSUR
Jeg er liten nok til
å sove under sengen
og stor nok til '
å krysse gaten alene
Barna drar meg i halen
Jeg løper etter mødrene
Voksne bøyer seg
ned og snakker et språk
deres tunger ikke forstår
Jeg viser dem tennene mine
uten å være uhøflig
Naboens katt har jeg lært
å hate med verdighet
Jeg er stueren men velter
ofte vaser og glass
Det er trist bestandig å
måtte gå med halen
mellom beina
Mitt beste triks er
imidlertid å ligge død
Jeg har skaffet meg
mange venner på den måten.
Lars Saabye Christensen tar for seg noe mange av oss blir utsatt for i hverdagen, nemlig mobbing. Hvis man går dypere inn i diktet, vil man se at diktet er referert spesielt til barn og hvordan de kan oppføre seg mot hverandre. Barn som ikke har noen å støtte seg til når de trenger det som mest.

På en annen side handler diktet om hvordan dyr ville følt seg hvis de hadde hatt evnen til å tenke. I diktet beskriver Lars Saabye Christensen hunden som tenkende, men i virkeligheten har ikke en hund denne egenskapen. Det kan tenkes at budskapet bak diktet er at vi alle skal være glad over at dyrene ikke kan tenke, for å spare på vår samvittighet og dyrenes lidelser.

Ingen kommentarer: