onsdag 10. desember 2008

Moderne teater

Fortellingen om Mogli i det moderniserte stykke av Jungelboken som vi så på Det Norske Teateret i Oslo var et spennende stykke litt utenom det vanlige. Fra den opprinnelige handlingen som foregikk i jungelen, er miljøet i fortellingen flyttet til fremtiden hvor menneskene har ødelagt kloden. Det første som slo meg da jeg så kulissene på teateret, var at menneskene måtte ha ødelagt planeten ved bruk av atomvåpen. Uansett, her er min personlige mening om teateret.
Kilde Bilde: www.shdir.no/vp/template/ver1-0/printAndreNet


Jeg synes det er bra at klissiske stykker som Jungeboken tilpasser oss i den tiden vi lever i. Kulissene i stykket er tatt for vår hverdag. Tv'er, trampoline, stoler osv. Istede for å bruke jungelen som opprinnelig kommer fra fortellingen om Jungelboken, er det brukt en et område som jeg mener skal forestille jungelen. Kanskje budskapet i den moderiserte delen av Jungelboken skal være at vi mennesker kommer til å ødelegge jungelen hvis vi fortsetter slik vi gjør nå. Jeg synes ihvertfall det var en bra stykke, med alle breakdanceerne og selvfølgelig Adil i hovedrollen.