onsdag 25. februar 2009

1: Hva er reklame?

Reklame er et forsøk på å tjene penger eller andre tjenester.

2: Hva kjennetegner reklame?

Ting som kjennetegner reklame kan være at selve reklamen er rettet mot et produkt, tjeneste etc. Det kan være at en person snakker om godene til produktet og/eller viser hvordan det fungerer.

3: Hvor møter vi reklame?

Vi møter reklame i tv, radio, blader, aviser osv.

4: Hva gjør at vi påvirkes av reklame?

Grunner til at vi påvirkes av reklame kan være fordi vi trenger produktet, at det virker nyttig eller at man i det heletatt får en interesse for varen det reklameres for.

5: Hvilke reklamer fungerer? Hvorfor?

Det finnes mange former for reklamer som virker inn på seerne. Ett kan være at man bruker forskjellige virkemidler i reklamen som foreksempel kjente personer. Reklame fungerer også hvis man får produktet til å virke rimelig.

6: Hvilke reklamer fungerer ikke? Hvorfor?

Reklamer som ikke fungerer er reklamer som ikke får seernes oppmerksomhet. Det kan være fordi produktet ikke virker bra nok, at det blir sagt mye negativt om produktet og at produktet er dyrt.

7: Nevn/vis eksempler på 2-3 reklamer (filmer, annonser, etc) som dere mener er gode og som selger. Forklar kort hva som gjør disse reklamene gode. (Dersom dere ikke klarer å bli enige i gruppa er det greit at dere kommer med forskjellige svar. Det er ofte jenter og gutter reagerer ulikt på den samme reklamen...)

En av to reklamer jeg mener selger bra er reklamen fra Vitaepro. De reklamerer med dokumentert effekt, noe som gjør at folk får lyst til å kjøpe produktet. I tillegg er det brukt kjente toppidrettsutdøvere i reklamen, noe som gjør at folk vil kjøpe som følge av at personene de ser opp til bruker produktet. Jeg fant desverre ikke reklamen på nett.

Reklamen for Pant er også en reklame jeg mener er god. Den selger ikke noe produkt, men får deg til å gjøre en tjeneste iomt at du får pant for flaskene du leverer inn. Spesielt reklamen med Odd Børretzen får meg til å få lyst til å pante. Trykk her for å se videoen.

Ingen kommentarer: